klik?

Monday, July 9, 2012

Home » Sebuah Kenangan

Sebuah Kenangan

Assalamualaikum dan selamat pagi buat sahabat semua..

ambe harapkan hari nin menjadi se lagi hari hok indah dlm hidup kita deh, supaya kite pakat lebih menghargai hari2 hidup kita yang kita tahu kita akan tggalkan jgk suatu hari nanti.
Setiap hari hok berlalu nin jangan a kita wat dop tahu deh.. hari kenangan kita belake, macam dulu-dulu, kita suka ngat duk umah, kita bleh main nagn ayoh kita, mok kita, adik2 kita, walaupon makanan dop berapa nok cukup mase tu, tapi disebabkan suasana hok gitu, makan ubi goreng pon macam makan KFC, sebuah kenangan yang tak dapat kita lupa, walaupon mase tu keadaan susah dan serba kekurangan ayah kita tetap stedi tanpa menunjukkan kepada kita ttg kesusahan, yang ayah tahu ayah nok ank2 ayah gembira n cukup makan, pasal tula kita semua hepi walaupon makan ubi goreng, jeput pisang, ikan goreng, sayur kulit setor.

ketika time hujan lebat dan air naik hingga ke buku lali, bawah rumah dah di penuhi air, abang akan buat perahu untuk adik2 tak kirala dengan ape  sekalipon, selipar atau gabus bekas beli radio hahaha.. kalu mok sibuk kat dapor, ayah tgh baca paper, kami adik beradik berlari dalam hujan sampai basah kuyup, bila mok marah semakin ligat main hujan tpi bila ayoh menjeling dengan pantas naik umah cari kain.. sejuk...

Masa mak ngn ayah buat padi dulu, kita orng adik beradik pakat tolong,walaupon panas semangat mok n ayoh buat kami jadi gembira, ada yang tdo atas jerami, cari lintah main tanah liat, tapi mase tu rase best sangat hinggakan terpikir nak buat mesin masa semata-mata nak gi zaman tu kejap nak amik gambo buat kenangan. walupon susah tika tu... tapi kami hepi sekeluarga

tapi sekarang zaman kian berubah, umur semakin menaiki tangga kehidupan, kubur semakin dekat dengan kita, kalu dulu kami berkumpul adik beradik sambil tgok tv citer kartun doremon dan melihat mok memandang gembira serta sayu mungkin pada mok sudah terbayang bagaimana bila besar nanti. Kini ayah dan mak sedang meniti usia tua, abang Nasir sedang menati kehadiran cahaya mata kedua dan ketiga  kembar gitu, aku masih dalam membesarkan Nurwafa, Normah sedang menjalani kehidupan seorang guru, Dila pula seorang jururawat di bandar besar KL, mana kala Kerol masih ada 2 tahun pengajian di UNIMAP dan adik bongsu aku yang baru mendaftar sebagai ahli pelajar di PSMZA (politek Dungun) kemarin..(semalam)


Cuma aku harapkan kami kekal menjadi sebuah keluarga besar yang harmoni... amin...

No comments:

Post a Comment

bereh bohh! wi a komen se..